Steve Jobs heeft het bedrijf niet opgericht maar als grootste investeerder en ook een tijd CEO was hij wel de man die Pixar tot grote hoogten wist te stuwen. Disney, die andere legendarische animatiestudio en sinds 2006 eigenaar van Pixar, realiseerde zich dat haar aankoop haar de baas was als het ging om ‘original content’. Maar Disney heeft een andere troef.  Al decennia lang realiseert Disney zich dat ze op een goudmijn zit met haar enorme catalogus, de zogenaamde Disney Vault. In een serie heruitgaven van bestaande animatiefilms werd die kluis af en toe geopend. Wetende dat er elke tien jaar een nieuwe generatie tekenfilmliefhebbers opgroeit, werden veel films met deze tussenperiode opnieuw in de bioscoop uitgebracht.

Maar van die kluis wil de studio de toegangscode gaan verhuren. Met de aangekondigde streaming service Disney+, kunnen liefhebbers tegen een vast maandbedrag zoveel klassiekers kijken als ze maar willen. Het zal vast een succes worden maar het betekent wel dat er voor de bioscoopreleases een ander plan moet komen.

Op 19 juli gaat The Lion King in première, een titel die bij menig twintiger en dertiger nostalgische verlangens oproept. Maar deze editie van de zeer succesvolle animatiefilm uit 1994 is geen heruitgave. Het is een zogenaamde live action remake. Een speelfilm dus, met echte decors en acteurs en een flinke dosis computer graphics. Het is niet de eerste en zeker niet de laatste.

The Walt Disney Company is een gigantisch bedrijf met meerdere takken waarvan de animatie-afdeling de basis en het hart is. Maar in de loop der jaren is Disney enorm uitgedijd. Alleen al de filmtak is, met het al genoemde Pixar en met overnames van filmstudio’s als Marvel, Lucasfilm en 20th Century Fox, enorm gegroeid. Door de overnames van Pixar en Lucasfilm kan de studio de laatste jaren met speelfilms dan ook enorme successen claimen,  denk maar aan alle Star-Warsfilms. Het grootste ‘eigen’ succes, de Pirates of the Caribbean serie, dateert al weer van een paar jaar geleden.

Disney maakt al jaren meer live-actionfilms dan animatiefilms. Dat aantal is alleen maar gegroeid toen Disney zich realiseerde dat de kluis met animatiefilms ook op een andere manier te gelde gemaakt kon worden. Je kunt een animatiefilm opnieuw uitbrengen maar je kunt hem natuurlijk ook opnieuw maken. Dat begon voorzichtig. In 1994 bracht Disney een live action remake uit van The Jungle Book, het eigen animatiesucces uit 1967. In 1996 volgde 101 Dalmations, gebaseerd op de animatiefilm uit 1961, en vier jaar later kwam 102 Dalmations. Een vervolg waar overigens geen origineel van was. De live-actionfilms deden het redelijk maar niet voldoende. Een stilte van tien jaar volgde, de studio wachtte op een beter moment. Dat kwam in 2010 toen Tim Burton een remake maakte van Alice in Wonderland. Ondanks het grote succes volgde opnieuw een kleine pauze, maar in 2014 gooide Disney de remmen los. Er volgde een hele serie remakes van animatiefilms, met Maleficent, Cinderella, opnieuw The Jungle Book, opnieuw Alice (ditmaal Through the Looking Glass), Beauty and the Beast, Christopher Robin en dit jaar nog Dumbo en Aladdin. En nu dus The Lion King.

Met aangekondigde remakes van onder andere Lady and the Tramp, Mulan, The Sword in the Stone, Pinocchio en The Hunchback of the Notre Dame kun je stellen dat Disney het uitmelken van successen geperfectioneerd heeft. Abonneer je op de animatiefilms en koop bioscoopkaartjes voor de remakes. Dubbel bingo.

Dit stuk verscheen eerder in Machina 10 (juli/augustus 2019), van de makers van MacFan