In interviews heeft Robert Eggers gezegd dat hij zich wellicht een beetje vertild heeft aan deze vikingsaga, een variant op Shakespeare’s Hamlet. Groot budget, een flinke cast met een aantal sterren, stevige special effecten en idioot heftige opnames op de meest intense locaties. Daar valt iets voor te zeggen, maar het is bewonderenswaardig hoe hij zijn eigen stijl heeft weten te handhaven. Met Alexander Skarsgaard (Succession, True Blood), Nicole Kidman (The Undoing), Claes Bang (The Square), Ethan Hawke (Boyhood), Anya Taylor-Joy (The Queen’s Gambit, Peaky Blinders) en Willem Dafoe heeft hij ook wel wat om mee te werken.
Ik moest meerdere keren denken aan het werk van de Engelse dichter en kunstenaar William Blake en ook aan dat van de Zwitserse kunstenaar Henri Fuseli. Beiden hadden veel aandacht voor het bovennatuurlijke en het fantastische en Eggers creëert een aantal scenes die zo door een van hen geschilderd had kunnen worden. The Northman combineert elementen uit sagen, legenden, sprookjes en de Noorse mythologie met uiterst gewelddadige en ultrarauwe scenes. Maar omdat de plot zo simpel is, een verhaal van wraak en vergelding, komt de film toch wel tekort. Amleth heeft maar één doel (“I will avenge you, Father. I will save you, Mother. I will kill you, Fjölnir”) en daar moet je als kijker in mee. Hoewel die queeste met verve in beeld gebracht wordt en Amleth zijn wraak in meerdere stappen neemt, is dat toch was het is. Dat is te weinig voor een film die episch wil zijn en na zou moeten zinderen in je gedachten.