60 
Sean Connery heeft veel pogingen gedaan om van zijn Bond imago af te komen, met Zardoz als meest vreemde uitwas daarvan. Ook Outland is een sci-fi (met veel westernelementen), maar wat terughoudender qua uitwerking.

Connery is William T. O’Niel, de nieuw aangestelde marshall van Io, een maan van Jupiter. Io is rijk aan grondstoffen en wordt als mijn geëxploiteerd door een heelalbreed opererend bedrijf dat gevangenen inzet als arbeiders. Het belangrijkste doel van dat bedrijf is zoveel mogelijk opbrengsten halen per mijn, koste wat kost. O’Niel moet de rust handhaven, maar als hij erachter komt dat de gevangenen met een potentieel dodelijke drugscocktail gestimuleerd worden zo hard mogelijk te werken, doet hij er alles aan dat te stoppen.

Outland is op z’n sterkst in de verbale spelletjes die O’Niel speelt met Lazarus, de arts op Io die als enige aan zijn kant staat, en als Connery de ruimte krijgt zijn grijns te laten zien. En die ruimte krijgt hij niet zo vaak. De plot rammelt nogal en biedt weinig uitdagingen. Outland doet op momenten sterk denken aan het 2 jaar eerder uitgekomen Alien, en combineert dat het beroemde thema uit High Noon: de sheriff die er alleen voor staat tegen een  anonieme maar sterke tegenstander. Door de combinatie van gevangenen op een afgelegen planeet en een arts die het beste met zo voor heeft doet het me ook denken aan Alien3.

Visueel is het laatste gevecht mooi gedaan, zij het nogal vergezocht, als O’Niel het buiten het gevangeniscomplex opneemt tegen zijn laatste tegenstander. Nietige mannetjes in een ruimtepak met op de achtergrond de leegte van het heelal en de immense aanwezigheid van Jupiter.