Op de Maasvlakte in Rotterdam staat de eerste Nederlandse LNG-importterminal. Binnenkort komt daar nog een ‘break-bulkterminal’ bij. Deze week wordt gestart met de bouw. Met de break-bulkterminal kan LNG worden overgepompt naar bunkerschepen en tankwagens, die het vervolgens weer leveren aan zeeschepen, binnenvaartschepen en tankstations. Beide terminals zijn onderdeel van een groter complex dat bekend staat als Gate en wordt geëxploiteerd door Gasunie en Vopak. Het complex bestaat uit drie opslagtanks, twee aanlegsteigers en een omgeving waar LNG wordt hervergast.

Meer dan 10 miljard euro verdient Nederland jaarlijks aan de verkoop van aardgas aan het buitenland. Dat gas komt vooral uit Groningen maar voor een deel ook uit Rusland en Noorwegen. De perikelen in Groningen hebben maar weer eens duidelijk gemaakt hoe afhankelijk ons land is van die aardgasbaten. Om te voorkomen dat Nederland van gasverkoper in gasafnemer verandert is de gasrotonde gelanceerd, een plan om aardgas uit allerlei bronnen te verzamelen en door te sluizen naar andere landen. De LNG-terminal is een van de kernprojecten in de gasrotonde.

LNG is de afkorting voor Liquefied Natural Gas, dat ook vloeibaar aardgas wordt genoemd. LNG is een heldere, kleurloze vloeistof die ontstaat als aardgas tot -160°C wordt afgekoeld. In vloeibare vorm neemt LNG ongeveer 600 keer minder volume in dan aardgas, waardoor het zeer efficiënt kan worden opgeslagen en getransporteerd. Vooral voor transport over lange afstand is LNG een goed alternatief voor gastransport per pijpleiding.

LNG komt vooral uit gebieden waar grote hoeveelheden aardgas zijn ontdekt. Voorbeelden van LNG-producerende landen zijn Trinidad, Nigeria, Algerije, Egypte, Oman, Qatar, Indonesië, Maleisië, Australië en de VS. Nederland wil met de gasrotonde een centrale rol blijven spelen bij de handel in gas. Dankzij de gasproductie en -opslag- en het netwerk van pijpleidingen, heeft Nederland al een sterke uitgangspositie. Door nieuwe verbindingen naar bijvoorbeeld Groot-Brittannië (de BBL pijplijn) of Rusland (de Nord Stream pijplijn), maar ook met LNG-terminals, valt deze positie te versterken. Omdat de afhankelijkheid van import toeneemt kunnen LNG-terminals een goede bijdrage leveren aan de voorzieningszekerheid.

Het Nationaal LNG Platform is opgericht om het gebruik van LNG door wegtransport en scheepvaart te stimuleren. De doelstelling is om in 2015 minstens 50 binnenvaartschepen, 50 zeeschepen en 500 trucks op LNG te laten rijden/varen. Gasmotoren bestaan al lange tijd maar gas had als nadeel dat de actieradius beperkt was tot maximaal 300 kilometer. LNG heeft een veel hogere energiedichtheid en daarmee wordt een actieradius van 800 kilometer haalbaar. Knelpunt is vooralsnog de beperkte beschikbaarheid van LNG trucks. Er zijn op dit moment maar drie fabrikanten die ze kunnen leveren, Mercedes-Benz (Econic), Iveco (Stralis) en Scania (P310). Daarnaast heeft Volvo een hybride truck die op LNG rijdt maar over kan schakelen op diesel als het nodig is.

Ook de Europese Commissie steunt de invoering van LNG, o.a. door de tankinfrastructuur uit te breiden. Tegen 2020 moet het mogelijk zijn om elke 400 kilometer LNG te kunnen tanken, op alle belangrijke Europese verkeersaders. Door de Europese milieuwetgeving, vastgelegd in Europese richtlijnen (SECA’s), wordt LNG steeds interessanter als alternatieve brandstof.

Nederland kan in Noordwest-Europa een leidende rol spelen in de LNG-voorziening. Als transportbrandstof is het economisch levensvatbaar, kent het grote milieuvoordelen en is het een groeimarkt. Dat zegt de president-directeur van Shell Nederland, Dick Benschop, vandaag in het FD. Shell opende eerder deze maand zijn eerste LNG-vulstation voor vrachtwagens in de Waalhaven in Rotterdam. Deze week komt daar een vulstation in Waalwijk bij. Shell wil in Nederland op korte termijn nog vijf van dergelijke stations openen.

Shell bouwt ook een bunkerschip dat andere schepen van LNG kan voorzien en het heeft al twee binnenvaartschepen die volledig op LNG varen: Greenstream en Green Rhine. In de schepen kan genoeg LNG-brandstof om in zeven dagen van Rotterdam naar Basel en terug te varen, zonder te tanken.

Het ligt in de verwachting dat LNG de komende jaren steeds voordeliger wordt ten opzichte van diesel en benzine, omdat het veel minder schaars is. LNG heeft een wereldwijde voorraad voor nog 200 jaar. De voorraad olie, benzine en diesel is waarschijnlijk over ongeveer 50 jaar op. Bovendien wordt LNG in verschillende landen geproduceerd, hierdoor zijn de prijs en het aanbod minder afhankelijk van de lokale (politieke) sfeer.