Onder de naam IFFR Live! start het festival dit jaar met een ambitieus project om op vijf opeenvolgende dagen een film tegelijk in de eigen zalen en in 34 Europese filmtheaters in première te laten gaan. Een poging om reuring te creëren rond films die dat uit zichzelf moeilijk lukt.

Het programma is gisteren gestart met Atlantic en eindigt op 28 januari met The Sky Above Us. Naast die premières in Rotterdam en in 34 steden heeft IFFR live! nog een primeur. The Sky Above Us wordt als enige ook live (en gratis) uitgezonden op de Nederlandse televisie, via interactieve TV van KPN. Na de première wordt de film tegen betaling op hun Video on Demand-platform aangeboden.

‘IFFR Live! wil Europese filmmakers die dat nodig hebben een duwtje in de rug geven’, zegt Melissa van der Schoor, coördinator van het programma. ‘Geen bekende namen dus, maar regisseurs met films waar in potentie een groter publiek voor is’. Tijdens de premières zijn cast en crew in de Rotterdamse zaal aanwezig en beelden daarvan worden via een internetverbinding naar alle deelnemende bioscopen gestreamd. Van der Schoor: ‘Via Twitter kan iedereen vragen stellen. De mensen in Rotterdam doen dat ook via dit kanaal, dus alle kijkers hebben gelijke kansen.’

Het inschatten van te verwachten publieksaantallen is heel lastig, zegt ze. ‘Dat zal verschillen per land en of er affiniteit is met de film. Het is de eerste keer dat dit in Europa gebeurt, dus we moeten afwachten of het aanslaat. Voor de bioscopen is het een manier om beleving te creëren rond een film. Ze moeten concurreren met alle andere mogelijkheden om films te kijken. Dit is echt een vorm van event cinema. Een kijker moet het gevoel hebben dat hij erbij moet zijn. Als ze de regisseur in beeld zien en hem direct een vraag kunnen stellen, zorg je voor die beleving’.

Technisch is het programma niet zo ingewikkeld. Van der Schoor: ‘Elke bioscoop krijgt een eigen DCP (de digitale filmdrager, EK) aangeleverd en zet die klaar. Dan is het een kwestie van op start drukken. Daarnaast moet elke bioscoop een internetconnectie hebben voor het streamen van de liveverbinding met de zaal in Rotterdam. Daarop is ook het social dashboard met de Twitterstream te zien’. De films in het programma en de bioscopen zijn allemaal Europees. ‘Vanwege de band met het beoogd publiek en ook omdat de tijdzones dan nauwelijks verschillen’. Ook is er een thematische spreiding, met ruimte voor zowel drama als spanning en komedie, en in premières. De nieuwe Ramon Gieling beleeft zijn wereldpremière en Atlantic een Europese aftrap.