‘Het is natuurlijk prachtig voor marketingmensen maar ik vind het maar een vreemde uitvinding. Je kunt toch het hele jaar lief zijn voor elkaar?’ Juwelier Heetman is stellig. Niettemin is Valentijnsdag een belangrijk moment voor de middenstand. We zoeken uit hoe belangrijk door een aantal zaken te bezoeken.

Parfumerie Douglas op de Lijnbaan is normaliter een van de Valentijn-hotspots. Maar de loop zit er nog niet zo in, zegt Britt, de verkoopster die voor de parfumwand staat te wachten op klanten. Het is woensdag. Te vroeg nog. ‘Gisteren en maandag was er echt niemand. Vandaag gaat het wat beter maar de meeste mensen wachten tot koopavond of zaterdag’. Douglas heeft de winkel flink versierd, er is speciaal inpakpapier en een extraatje van Donna Karan bij elke aankoop. ‘We hebben kunstbloemen die goed passen bij Valentijn maar die prima tot de lente kunnen blijven staan’. ‘Is dit goed spul?’ roept een jongen, wijzend op een fles van eau de toilette met een 50%-korting-sticker. Britt zet haar liefste lach op en heeft haar koop binnen een minuut rond.

Les Brown, eigenaar van de gelijknamige wijnhandel aan de Oostzeedijk, moet het niet hebben van Valentijnsdag. ‘Drank wordt niet geassocieerd met dit feest. Dat werkt gewoon niet. Ik doe er ook niets aan in mijn etalage. Maar voor de liefhebbers heb ik wel wat. Champagne en andere bubbels voor een ontbijt op bed verkoop ik vaak. Ik heb ook een speciale Schlumberger Cuvée. Een mousserende wijn met op het etiket ‘De Kus’ van Gustav Klimt’. En inderdaad, pontificaal op de toonbank staat het beroemde paar je vanaf flessen toe te stralen. ‘En wat ik altijd in huis heb is Saint Amour’. Dat blijkt een rode wijn met een etiket met hartjes te zijn. ‘Daar verkoop ik op de dag zelf gegarandeerd een aantal flessen van’.

Juwelier Hans Heetman aan de Lijnbaan, in november nog slachtoffer van een gewelddadige ramkraak, is niet van plan zich te laten ontmoedigen door tegenslag. ‘Onze zaak zit hier al sinds 1953 en als het aan mij ligt gaan we nog lang door. Heel Rotterdam komt hier, mensen in alle kleuren. Ik vind het prachtig’. In zijn mooie pak en met een vrolijke vlinderdas straalt hij iets onverzettelijks en grenzeloos optimistisch uit. En hoe zit het dan met Valentijn? ‘O, dat loopt prima. Elk jaar weer zie ik het in de dagen ervoor drukker worden. Mensen kopen graag iets moois voor een ander. Kleine dingen, dat wel. De echt grote uitgaven bewaren ze voor Kerst en als ze gaan trouwen. Of verloven. Want weet je wat ook weer terugkomt? Verlovings- en aanzoekringen. De wereld wordt harder maar wat ik hier ook zie is dat aardig zijn voor elkaar weer helemaal in is’.

Chocoholic aan de Goudsesingel is een zaak waarin het chocolade-ambacht centraal staat. Als klant kun je precies zien hoe het product gemaakt wordt en wat de ingrediënten zijn. Medewerkster Manon is tevreden over de Valentijnsverkoop. ‘Het gaat goed. Zeker de laatste drie jaar zien we het toenemen. Al onze producten zijn handgemaakt en we kunnen dus op bijna alle wensen inspelen. Er kan veel, zelfs een foto erop is mogelijk’. Ook in kleur? ‘Nee, dat doen we niet. Die kun je alleen kunstmatig maken. Chocola is puur, melk of wit. Dat verandert niet. Stellen die pas drie weken samen zijn staan hier begin van de week al voor de deur. Maar de man die op de dag zelf toch wat moois wil voor zijn vrouw zien we ook’.

‘Als het maar rood is en als het maar bloot is’. Martha, verkoopster bij Hunkemöller, is helder over wat scoort met Valentijn. Bij mannen dan. ‘Ik werk hier al 30 jaar en dat verandert niet. Ze komen hier op Valentijnsdag binnen en dan willen ze iets met zo weinig mogelijk stof en in een heel specifieke kleur. Ik help ze dan en stel ook voor om er een blinddoek, jarretellen of tepelkwastjes bij te doen. Die hebben we tegenwoordig ook’ Geldt dat voor alle mannen? ‘Nee, de doelgroep is tussen de 25 en de 40 jaar. Oudere mannen durven moeilijk naar binnen. Die drentelen hier voor de deur en wachten net zo lang totdat er bijna niemand meer in de zaak is. Maar meestal kopen ze op internet. Dat is echt een uitkomst voor ze’. En de jongeren? ‘Daar zijn we te duur voor. Die mooie rode string hier kost 18 euro. Niet duur maar het is te veel voor iemand van 20. Die gaan naar de Primark. Geen kwaliteit natuurlijk maar het is toch maar voor een avond’. Ze lacht me veelbetekenend toe en wijst nog eens op de indrukwekkende Valentijnswand vol slips, bh’s, strings en jarretels. ‘Is er iets voor u bij?’