Dat Severance verschijnt op Apple TV+ is een prachtig staaltje ironie. De techreus die zijn personeel in een megagroot futuristisch kantoor opsluit waarin van alles gebeurt waarvan de buitenwereld weinig snapt, is een kopie van het fictieve Lumon industries in de serie. Die overeenkomst zag Apple zelf natuurlijk ook, dus deze zelfreflectie valt te prijzen. Waar in de echte wereld de scheidslijn tussen werk en privé vrijwel helemaal is weggevallen, is die in Severance nog volledig intact. Sterker nog, die is absoluut. De connectie tussen privépersoon en personeelslid is letterlijk doorgesneden.
De privépersoon heeft geen idee wat zijn/haar werkende alter ego doet en andersom geldt dat dus ook. Je innie kent je outie niet en je outie kent je innie niet. Zo kan het zijn dat de privéversie van de autoritaire baas een nieuwsgierige buurvrouw is buiten de kantoormuren. Hoofdpersonage Mark Scout is zowel in zijn privéleven als op het werk een gereserveerd man met weinig uitgesproken emoties. Hij lijdt onder het verlies van zijn vrouw en na de procedure heeft zijn innie geen weet meer van haar bestaan. Mark en zijn team bij Lumon Industries doen aan macrodata refinement: ze kijken naar cijferreeksen, urenlang. Als ze daar een bad vibe bij hebben dan dumpen ze die. Het is supervaag maar tegelijkertijd ook concreet. Lumon Industries wordt zo een metafoor voor de techgiganten waar nijvere programmeurs dingen doen die voor de buitenwereld onbegrijpelijk zijn. Het team wordt gemonitord door de altijd lachende, maar supercreepy Milchick, die ze af en toe meeneemt naar de break room als ze stout zijn geweest. Hoe groot het bedrijf is, is totaal onduidelijk. De gangen zijn eindeloos lang maar tegelijkertijd is er nauwelijks ander personeel te zien. De enige die contact met ze maakt, is Burt (prachtrol van Christopher Walken) van het Optics and Design department. Een dromerige oude man die verlangt naar liefde in de kille Lumonwereld. Langzaam beginnen er echter barsten in de hermetische schil tussen binnen en buiten, tussen innie en outie te komen. Of is die schil al eerde gebarsten en is de severance-procedure toch niet zo absoluut?
Severance creert een wereld die zich begeeft tussen klassieke SF als George Lucas’ THX 1138, een nieuwe serie als Devs en corporate thrillers als die van Alan J. Pakula. Tegelijkertijd weten de makers er ook iets echt nieuws van te maken. Een retro-futuristische en dystopische parabel over de donkere kant van tech en de volgzaamheid van de mens.