Nou, daar was ie dan eindelijk. Iedereen vroeg me steeds of ik deze al had gezien, en toen het antwoord ontkennend was luidde het merendeel van de reacties:’maar jij bent toch zo’n filmfanaat?’ Nou ben ik dat inderdaad, maar het wemelt van de films die ik nog wil zien of herzien dus de nieuwe Fincher moest gewoon even wachten. Ik zeg Fincher maar 99% van de bioscoopgangers zal op het Facebookverhaal afkomen en niet op de regisseur.
Nou moet ik zeggen dat de hand van de maker van oa Alien3, Se7en, Fight Club, The Game, Panic Room en Zodiac ook niet echt te herkennen is in The Social Network. Waar Fincher in het eerste decennium van zijn carriere excelleerde in technische bravoure en visuele krachtpatserij, daar doet hij het de laatste tijd rustiger aan. Zie The Curious Case of Benjamin Button en nu dus TSN. Of het een artistiek goede keus is waag ik te betwijfelen maar dat het commercieel goed uitpakt is wel zeker.
TSN is een verfilming van het boek van Ben Mezrich, die eerder Bringing Down the House (verfilmd als 21) schreef. De thematiek is erg vergelijkbaar en de verfilmingen lijken in veel opzichten op elkaar, al is TSN wel een betere film. Dat komt vooral door het sterke script, het enorme tempo dat Fincher hanteert en het spel dat hij speelt met tijdslijnen en visies van de betrokkenen.
Grootste verrassing voor mij is Jesse Eisenberg. Ik had nog nooit van hem gehoord (The Squid and the Whale, zijn bekendste film, heb ik niet gezien) maar hij is werkelijk fenomenaal als Mark Zuckerberg. Het valt niet mee om een personage dat in principe zo bot en sociaal incapabel is als de oprichter van Facebook interessant te maken, maar zijn vertolking is van grote klasse.
Het is niet de beste film ooit zoals velen in Tweets, Facebook- en blogposts beweerden, maar sterk is ie wel.
Hij krijgt van mij een ‘Like’.