Feyenoord, de Erasmus Universiteit en de gemeente Rotterdam zijn vanaf vandaag veel slechter te vinden met Google. Ze hebben niet gereageerd op de aankondiging van Google over de introductie van een nieuw zoekalgoritme. Het belangrijkste gevolg van de vernieuwing is dat websites zonder mobiele versie flink zakken in de zoekresultaten. Webmasters vrezen voor wat ze een “mobilegeddon” noemen.

De wijziging is goed nieuws voor consumenten. Eigenaren worden gedwongen hun website bruikbaar te maken voor kleine schermen. Volgens marktonderzoeksbureau Portent trekken die inmiddels de helft van al het internetverkeer. Maar het is slecht nieuws voor veel bedrijven, 40% van de grote websites zakt voor de test die Google aanbiedt. Portent testte de 25.000 websites die wereldwijd het meeste verkeer trekken, 10.000 daarvan voldeden niet aan de richtlijnen.

Google kondigde de verandering al twee maanden geleden aan, om eigenaars van websites zo de kans te geven om hun pagina’s te moderniseren. Maar voor veel bedrijven is de periode tussen de aankondiging op 26 februari en de ingangsdatum op 21 april te kort geweest. Vanaf vandaag moeten ze rekening houden met minder bezoekers. Ook in de lijst van 100 best bezochte Nederlandse websites vallen slachtoffers. Het zijn echter vooral kleine ondernemingen en bedrijven die het slachtoffer dreigen te worden van de wijziging. Die missen het budget, de mankracht of de kennis om de vereiste aanpassingen te doen. De kans is trouwens groot dat ze de aankondiging helemaal niet gelezen hebben.

Dat het belang van een mobiele versie ook bij grote Nederlandse organisaties vaak nog niet is doorgedrongen laat een testrondje zien. Onder andere de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit, de stadssites van Rotterdam en Utrecht, de banken Triodos en ASN, voetbalclub Feyenoord, de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst, Akzo Nobel, Unilever, ASML en KPN zakken voor de test.

De criteria waarnaar Google kijkt om te bepalen of een website mobiel is, zijn onder andere tekstgrootte, ruimte tussen links (zodat de link klikbaar is met een vinger) en of de inhoud op het smartphonescherm past.

Volgens Google was ‘geschikt voor mobiel’ slechts een van de vele factoren die de ranking bepalen, maar de zoekgigant geeft toe dat het wel een heel belangrijke is. In een blogpost over de wijziging stelt Google dat “mensen steeds meer mobiel zoeken en dat het bedrijf dus moet zorgen dat de gevonden inhoud niet alleen relevant is maar ook eenvoudig is te lezen en dat een gebruiker er mee kan interacteren op een klein scherm. De verandering betreft elke mobiele zoekopdracht in alle talen wereldwijd.”