90 Oh, how i love HBO. De ene na de andere fantastische serie. Mildred Pierce is een 5,5 uur durende verfilming van het gelijknamige boek van James M. Cain over een net gescheiden moeder die in de crisisjaren 30 voor zichzelf op moet komen, dat zeer goed doet maar in een enorme clash belandt met haar eigen dochter. Veda is in vele opzichten haar grote liefde en inspiratie, een dochter die alles kan zijn wat Mildred zelf niet kan. Maar keer op keer trapt Veda op het moederhart van Mildred, die desondanks blijft volhouden. Tot het bijna te laat is.

Alles is goed aan deze door Todd Haynes geregisseerde miniserie. Met voorop de fantastische hoofdrol van Kate Winslet. Mildred Pierce is een stoicijnse vrouw die vooral handelt en  niet zozeer nadenkt of reflecteert. Dat brengt haar zakelijk heel ver maar het lukt haar niet echt contact te maken met haar egocentrische dochter Veda of haar toyboy Monty Beragon. Het is de vraag of ze dat moet doen, gezien de manier waarop ze met haar omgaan. Met haar restaurants is Mildred zeer succesvol maar ze blijft voortdurend worstelen met haar plaats in de samenleving en het lukt haar niet te genieten van het succes. Ondanks haar zelf verdiende rijkdom botst ze aan tegen klassieke maatschappelijke verhoudingen waarin ze geweerd wordt door het ‘oude geld’ in de city of dreams. Keer op keer wordt ze door tegenslag getroffen maar ze zet door. De combinatie van vastberadenheid, onzekerheid, naiviteit en koppigheid zet Winslet ijzersterk neer.

Ook de rol van het serpent Veda is goed gecast, zowel als kind als jongvolwassene. Guy Pearce is heerlijk nonchalant als playboy Monty die ondanks alle tegenslag de schijn weet op te houden. De makers zijn erin geslaagd een volstrekt geloofwaardige jaren 30 sfeer neer te zetten, van autos en huizen tot aan kostuums en gerechten. Dat mede dankzij 2000 (!) figuranten. Haynes weet parallellen te trekken met de huidige economische crisis waardoor de serie ook op dat niveau interessant is. Ook het camerawerk mag er zijn met de vele inventieve shots waarin de zoekende Mildred gevangen wordt via reflecties, door ramen of andere afbakenende kadreringen.

Een fantastische serie die me van begin tot eind heeft gegrepen. Een einde waarin Veda alles waarmaakt wat Mildred ooit in haar zag om vervolgens keihard door diezelfde dochter buitengesloten te worden. Chills.
Ik word nu wel benieuwd naar de beroemde verfilming van Michael Curtiz met de Oscarwinnende rol van Joan Crawford.