Presidentsdochter wordt gegijzeld in een gevangenis vol supergevaarlijke criminelen en moet gered worden door een stoere veroordeelde die daarmee een kans krijgt op een nieuwe plek in de maatschappij. Klinkt bekend? Lockout lijkt wel erg op John Carpenters Escape from New York (en opvolger LA). Zoveel zelfs dat bedenker Luc Besson voor de rechter gesleept werd door Carpenter. Die won en dat is ook wel te begrijpen. Het enige verschil is eigenlijk dat de dochter gered moet worden in plaats van de president zelf en dat Lockout zich in de ruimte afspeelt.

Als je de vergelijking even van je af zet, is het best wel genieten hier. Niet dat de actie goed is. Integendeel zelfs. Dit is allemaal beter gedaan in andere gevangenis-in-de-ruimtefilms als Alien 3 en Demolition Man, of één-man-tegen-allenfilms als Die Hard, First Blood en John Wick. Nee, je kijkt dit vanwege de protagonist. Guy Pearce is Snow, de reincarnatie van Kurt Russell’s Snake Plissken. Cynische mannen die zich uit de meest onmogelijke situaties weten te redden met een grijns, een oneliner en een sigaret. Pearce is geweldig hier en charmeert zich door zijn tegenstanders heen, de presidentsdochter veroverend tussen alle rookwaar en shootouts in.