70 
Joseph Losey’s Figures in a Landscape (een soort mix tussen The Defiant Ones, The Most Dangerous Game en The Naked Prey) opent met een helicopter die als een enorm dreigend insect in de lucht hangt. Die helicopter jaagt op Robert Shaw en Malcolm McDowell die een veilig heenkomen proberen te zoeken in een ongenaakbaar en indrukwekkend landschap. Door dat landschap moest ik ook denken aan het eerste deel van Planet of the Apes waarin Charlton Heston en zijn crew een vergelijkbaar terrein doorkruisen. Films als The Hunger Games en The Maze Runner zijn eigentijdse varianten.

Voor wie de twee op de vlucht zijn wordt nooit duidelijk en ook locatie en periode blijven volkomen vaag. Daar gaat het ook niet om. Dit is een superkale film waarin het gaat om de band tussen twee mannen die door een externe dreiging en een vijandig terrein enorm onder druk staat. Shaw en McDowell zijn als een vader en een onwillige zoon. Vader weet het beter maar naarmate de film vordert verschuiven de verhoudingen.

Je kijkt de film echter vooral voor de schitterende locatie-opnamen en het mooie camerawerk. Ook de soundtrack van Richard Rodney Bennett is erg bijzonder. Deed me ook weer denken aan die van Jerry Goldsmith voor Planet of the Apes. Figures in a Landscape is zowel een dramafilm die zich in de natuur afspeelt (denk The Revenant) als een dystopische sc-fi over een wereld waarin slechts de vluchtende mannen en hun belagers hebben weten te overleven. Het is een bewerking van een roman van Barry England, maar waar die nog hints gaf naar de locatie en de betrokken partijen, maakt Losey het nog een stuk abstracter. Iets te wellicht. Het script kon beter (de film is op z’n best als de twee niets zeggen) maar dit is wel een bijzonder stuk cinema.

figures-in-a-landscape_poster2 figures-in-a-landscape_poster