4.5/5 

Je moet er voor open staan maar dan krijg je ook wat. Een helletocht van een film die je moet ondergaan, niet analyseren. De Oscar voor Leonardo is terecht. Zijn masochistische portrettering van de met alle macht overlevende Hugh Glass is fenomenaal. Die prestatie wordt ondersteund door schitterend camerawerk en een intensiteit die werkelijk ongekend is. De kou, de strijd, de overlevingsdrang, de moordzucht, het leed, de beer (!). Alles barst van het scherm, mijn veilige filmkamer in.

The Revenant deed me met regelmaat denken aan The Gladiator (de flashbacks), de junglefilms van Werner Herzog en twee historische films van Terrence Malick, The Thin Red Line en The New World. Die laatste film heeft dezelfde cameraman als deze van Alejandro Iñárritu: Emmanuel Lubezki. Bij Lubezki is de camera een zoekend personage dat door groepen mensen en de natuur heen glijdt en vol verwondering de schoonheid en de gruwelen waarneemt. Iñárritu en Malick nemen beiden veel ruimte om de nietigheid van de mens te benadrukken en de schoonheid en wreedheid van de natuur te tonen. The Revenant is wel een stuk donkerder van toon. Bij Iñárritu krijgen zijn personages het zo zwaar voor de kiezen dat je voortdurend de neiging hebt ze te behoeden voor de ellende die gegarandeerd om de hoek wacht. De natuur is hier de winnaar en de Indianen volgen op gepast afstand als nummer twee. Omdat ze zich buigen naar de wetten van die natuur en weten hoe daarin te overleven. De Britse en Franse troepen en de pelsjagers bungelen achteraan. Tegelijk is duidelijk dat die Indianen het zullen gaan verliezen van de blanke landjepikkers. Maar niet zonder zoveel mogelijk van die indringers over de kling te jagen.

Tegenover die ijzersterke emotionele en visuele kanten staat een wat mager scenario. Glass’ antagonist is die andere overlever Fitzgerald (Tom Hardy, die overigens ook bijzonder goed is). Het conflict tussen die twee staat aan de basis van het wraakthema maar voelt wat magertjes. Waarom Fitzgerald het nu precies op Glass heeft voorzien en waarom hij hem zo’n klootzak vindt, wordt nooit echt duidelijk. Dat had wel wat meer benadrukt mogen worden. Daardoor valt de angel wat uit dat conflict en dat is erg jammer. Niettemin is The Revenant een ijzingwekkende, overdonderende en angstaanjagende film. Ik wil nog een keer.