Ik heb ooit een biografie over Don Simpson gelezen, met als titel High Concept. Simpson was als producent, samen met Jerry Bruckheimer, verantwoordelijk voor films als FlashdanceBeverly Hills Cop, Top Gun en Beverly Hills Cop II. Dat boek gaat vooral over Simpson zelf en de volledige focus op geld en succes in Hollywood in de jaren 80, maar de titel slaat op Simpsons voorkeur om films te maken die een simpel concept hebben. Ofwel, een sterk basisidee dat in 1 zin te vatten is (denk ook aan het fameuze Snakes on a Plane). Crawl heeft weinig met Simpson te maken maar is wel een sterk voorbeeld van High Concept: vrouw belandt tijdens orkaan in overstroomde kelder en wordt belaagd door een aantal enorme krokodillen.

Krokodillen an sich zijn leuk en als er wat mensen opgevreten worden is dat prima, maar dan heb je nog geen film. Aangezien er weinig verhaal is moet een regisseur er, in de vorm van flashbacks en in een dialoog tussen dochter en vader, toch iets van achtergrond in aanbrengen. Dat werkt hier heel goed. Uit die scenes ontstaat een beeld van een verstoorde vader-dochterrelatie die in een krokodillenkelder weer opbloeit. Het gevaar van high concept films is dat ze te simpel zijn. Dat is hier ook een wel beetje het geval en regisseur Alexandre Aja hanteert ook gewoon het cliche dat er rondom vader en dochter meerdere slachtoffers vallen maar dat de leads er levend van afkomen. Met wat bijtwonden, dat wel. Crawl is een fijn horror-, natuurramp- cq relatiedrama met twee sterke leads maar een iets te vereenvoudigd concept.