In Independence Day (1996) wordt de invasie van de Aarde gestopt door een virus dat computergeek Jeff Goldblum naar het moederschip weet te uploaden. Dat virus schakelt het krachtschild uit waardoor gevechtsvliegtuigen het schip weten te vernietigen. Goldblum doet dit met een Powerbook 5300. Dat een besturingssysteem van een ruimteschip met een doorsnee van 500 kilometer en dat technologisch superieur is aan dat van de aardse wetenschap door een eenvoudige laptop gehacked kan worden, lijkt belachelijk.

Op 23 juni komt de nieuwe Independance Day in de bioscopen. In Resurgence gaat het opnieuw over een buitenlandse invasie die door een handvol aardse verzetsstrijders gestopt moet worden. Waaronder Jeff Goldblum. Of hij een Macbook tevoorschijn tovert en er iets wonderbaarlijks mee gaat doen, is de vraag. Het zou kunnen want Apple is uitzonderlijk goed in product placement. Meestal worden die producten precies zo gebruikt als je verwacht. Jack Black krimpt in Gulliver’s Travels (2010) tot Liliputter en moet een iPhone van drie meter hoog zien te bedienen. Het is een letterlijk gigantische commercial, maar het apparaat doet verder niets wat niet kan. Maar soms zijn Apples tot onmogelijke dingen in staat.

Dat kan heel klein zijn. Een vaak gemaakte fout is bijvoorbeeld het geven van een kleurenscherm aan een Apple die daar in het echt niet over beschikte. Zo gebruikt wetenschapper Newton Crosby zijn Macintosh in Short Circuit (1986) om een robothand te modelleren in 3D. Dat lijkt een beetje veel gevraagd van de machine, zeker omdat die in het echt een monochroom scherm had. Ook willen filmmakers nog wel eens een herkenbare Powerbook of Mac in beeld brengen om die vervolgens te voorzien van een heel andere interface. Dat kan soms nodig zijn voor het verhaal maar meestal leidt het af, zeker voor computerkenners. De Powerbooks in Assassins (1995) hebben bijvoorbeeld allemaal een verzonnen OS, wat de geloofwaardigheid nogal aantast.

In Star Trek IV: The Voyage Home (1986) probeert Scotty contact te maken met een Macintosh Plus door in de muis te praten. Al kun je hem dat nauwelijks kwalijk nemen als gebruiker van veel geavanceerdere apparatuur. De Apple IIc in 2010 (1984) doet niets onmogelijks maar het is wel vreemd de IIc in een film te zien die 26 jaar in de toekomst speelt. Hadden ze niet een wat futuristischer apparaat kunnen bedenken? Iets vergelijkbaars gebeurt in Children of Men (2006). Die speelt in 2027 maar er wordt een Apple Twentieth Anniversary Macintosh (TAM) gebruikt als beveiligingssysteem. Zo doet een machine uit 1997 dertig jaar later iets archaïsch als videomonitoring. De kidnappers uit Ransom (1996) weten al hun telefoonverkeer te versleutelen met een MessagePad en in Batman & Robin (1997) is een eMate 300 in staat een CD te lezen. Maar deze laptop voor het onderwijs had geen CD-drive en geen kleurenscherm. Op zijn beurt gebruikt butler Alfred een TAM om de CD te branden, iets wat de machine in het echt niet kon. Regisseur Joe Dante zette de IIc in als wondermachine van nerd Wolfgang (River Phoenix, in zijn debuut), in Explorers (1985). Die weet er een ruimteschip mee te ontwerpen en te besturen.

Maar het kan nog gekker. De Quadra 630 uit What Lies Beneath (2000) wordt overgenomen door een geest. In Evilspeak (1981) weet student Stanley Coopersmith met zijn Apple II Latijnse teksten te vertalen en er de duivel mee aan te roepen. Er zijn meer films waarin een Apple ongekende krachten lijkt te hebben, maar wat duidelijk wordt uit deze opsomming is dat het iets lijkt uit het verleden. Sinds de komst van de Macbook Air en Pro en de unibody iMac’s lijken filmmakers te beseffen dat mensen veel realistischer verwachtingen hebben van wat een computer kan. Jammer eigenlijk.

Dit stuk verscheen eerder in MacFan 125 (juli/augustus 2016)