Twilight of the Warriors speelt zich af in Hongkong in de jaren 80, een tijd waarin mensen als Jet Li en Jackie Chan de martial arts-film opnieuw uitvonden. Regisseur Soi Cheang grijpt terug naar de hoogtijdagen van dat genre, een keuze die ook logisch is omdat de voormalige kolonie nerveus uitkijkt naar de dag dat het onder Chinese controle zou komen. Het geeft het verhaal extra urgentie, een verhaal over vluchteling Lok die ontsnapt met een tas vol Triad-drugs naar Kowloon Walled City. Een soort verticale favela, een donkere, vervallen wirwar van betonnen gebouwen die zelden daglicht zien en die opereert onder zijn eigen bestuurssysteem waarin de politie niets te zeggen heeft. Hij wordt opgevangen door Cyclone, de feitelijke veiligheidstoezichthouder en kapper van de stad (gezien zijn macht vrij bizar maar het past wel bij de film). Cyclone rekruteert hem voor zijn eigen handhaafteam van jonge honden die hun spelletjes mahjong afwisselen met het in elkaar slaan van overtreders.
De vechtscènes in Twilight of the Warriors zijn heerlijk over the top, gewelddadig en wreed maar ook cartoonesk en zeer atletisch en ingenieus. Ik raak vaak snel uitgekeken op dit afmattende geweld (zoals bv bij John Wick en The Raid) maar hier is het allemaal zo overvloedig en creatief dat het meeslepend blijft. Jackie Chan zal trots zijn. Een verrukkelijke loot aan de actiefilmstam die boeiend blijft van begin tot eind.