3.5/5
Rollerball lijkt sterk geinspireerd door Stanley Kubricks A Clockwork Orange die vier jaar eerder was gemaakt, en door Alan Pakula’s The Parallax View. Regisseur Norman Jewison gebruikt, net als Kubrick, klassieke muziek om zijn themas te ondersteunen. En net als in Parallax worden gigantische anonieme gebouwen getoond als vertegenwoordigers van een alwetende en onoverwinnelijke grootmacht.
De themas zijn vrijheid en de strijd van het individu tegen een ongrijpbare macht die volgzaamheid en willoosheid wil afdwingen. Maar juist die diepere lagen komen hier niet echt uit de verf. Het sterkst is de film als Caan in zijn eentje probeert te begrijpen wat er aan de hand is. En in het contrast tussen de intellectuele aspiraties en de oergevoelens waarmee je de wedstrijden bekijkt. Jewison weet ook bij de kijkers onderbuikgevoelens te triggeren door het geweld en de heroiek van het spel met een overdaad aan bombast, indrukwekkend stuntwerk en een fantastische cameravoering te tonen.