Ik was dit jaar 10 dagen op het IFFR met een perspas. Niets nieuws wat dat betreft, maar toch was het anders. Die pas stond namelijk op naam van mijn journalistieke opleiding, de PDOJ. De focus lag op het schrijven van nieuwsberichten, previews, reportages en kijkjes achter de schermen. Ik heb geen enkele filmrecensie geschreven. Maar ik heb uiteraard wel films gezien, al waren het er een stuk minder dan in de topjaren. Bovendien werd ik donderdagmiddag ziek. De zaterdag heb ik er met moeite nog 2 uitgesleept. Hieronder een lijstje:

  1. Tokyo Tribe (3)
    Tegenvallende Shion Sono (diens Guilty of Romance vond ik fantastisch) waarin gangs elkaar bevechten in musicalvorm, maar dan wel met extreem geweld.
  2. La La La at Rock Bottom (3)
    Boybandster Shibutani Subaru is prima als kleine crimineel met geheugenverlies, maar film is als geheel niet bijzonder
  3. Life Itself (4.5)
    Prachtige docu over de legendarische filmcriticus Roger Ebert, die tot aan zijn dood bleef produceren.
  4. Over Your Dead Body (2.5)
    Gestileerde thriller van Takashi Miike, die laat zien dat ‘volkomen over the top’ toch beter bij hem past.
  5. The World of Kanako (3)
    Zeer gewelddadige thriller over een man die zijn dochter zoekt. Beiden zijn gestoord en dat lijdt tot een spoor van vernietiging. Indrukwekkende hoofdrol van topacteur Kôji Yakusho. Maar de film is nihilistisch tot op het bot en bevat geen enkel personage waarmee identificatie mogelijk is.
  6. A Girl Walks Home at Night (3.5)
    Bijzondere gestileerde combi tussen horror, western en Jim Jarmusch over een fictief Iraanse stadje waar een vampier in chador ronddoolt. Visueel en qua sfeer prachtig, maar het verhaal heeft weinig om het lijf.
  7. The Strange Eyes of Dr. Meyes (2.5)
    Interessant visueel experiment maar als film niet geslaagd. Te amateuristisch.
  8. Gluckauf (3.5)
    Sterke vader-zoonfilm met een literair script en prachtige locaties, maar het mist wat finesse.
  9. Second Coming (4)
    Traag maar sterk geacteerd en aangrijpend verhaal over een onbevlekte ontvangenis die een Londens gezin langzaam ontwricht.
  10. La Meraviglie (4)
    Toscane is niet zo lieflijk in dit aardse verhaal over een imkergezin van Jan Steen waarin gezagsverhoudingen nogal schuiven. Het gegoochel met taal, waarin ook Frans en Duits voorbijkomen, maakt het gezwalk nog sterker.
  11. Cart (3)
    Supermarktvrouwen komen in opstand tegen keihard regime van de werkgever. Mooi onderwerp maar het resultaat is erg sentimenteel.
  12. Loin des Hommes (4)
    Viggo Mortensen als Frans-Algerijns leraar op het Algerijnse platteland in 1954, aan de vooravond van de burgeroorlog. Ineens bevindt hij zich aan de verkeerde kant van de strijd. Twee mannen die tot elkaar zijn veroordeeld is een bekend onderwerp maar het levert (opnieuw) een sterke film op.
  13. Das Zimmermädchen Lynn (3.5)
    Lynn heeft nogal moeite met relaties en privacy. Ze snuffelt rond in hotelkamers en slaapt onder bedden van gasten. Kaal en gestileerd portret dat urgentie mist maar me door de bijzondere lead toch steeds bij de les houdt.
  14. Electric Bugaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films (4.5)
    Heerlijke docu met veel archiefbeelden en talking heads over de bizarre productiemaatschappij Canon. Triomf van de trash temidden van het verantwoorde IFFR aanbod.
  15. Tu Dors Nicole (4)
    Lekker landerig beeld van een zoekende jonge vrouw, met enkele ontregelende momenten (een baard in de keel was nog nooit zo grappig) die voor balans zorgen
  16. Bridgend (3.5)
    Hard en pijnlijk portret van aan zwijgzaam dorp in Wales waar jongeren massaal zelfmoorden pleegden. Film biedt echter geen verklaring en is zo verstikkend dat het kijken een zware ervaring wordt.
  17. Beyond Clueless (3.5)
    Docu over de eindeloze stroom highschoolfilms die Hollywood uitpompte na het succes van Clueless. Opgebouwd volgens de normen van het genre, wat prima werkt, maar het accentueren van een paar films leidt af van de centrale lijn
  18. La prochaine fois je viserai le coeur (4)
    Zwijgende gendarme heeft nogal moeite met vrouwen en besluit ze daarom maar dood te schieten. Heerlijk knullige policier waarin het net zich langzaam sluit. De periodisering (1978) met veel oude Renaults en Citroëns op het lege Franse platteland, helpt om me in het verhaal te trekken
  19. Speed Walking (4)
    Het snelwandelen is een gemakkelijke maar ook leuke metafoor voor het tempo waarin een Deens jongen volwassen wordt en zoekt naar zijn seksuele voorkeuren. Openhartig en goed gespeeld.
  20. A Hot Roof (4)
    Erg grappige Koreaanse comedy over een groep vrouwen in een appartementencomplex dat in opstand komt tegen de mannenoverheersing.
  21. Laggies (3.5)
    Keira Knightley stelt haar volwassenwording steeds uit en haar vriendschap met een 10 jaar jonger meisje helpt daarbij flink. Voorspelbaar maar goed gespeeld en Keira heeft precies die uitstraling die nodig is voor deze tussenjaren.
  22. A Most Violent Year (4)
    1981 was het gewelddadigste jaar in de geschiedenis van New York, maar de film focust niet op het geweld zelf. In een mengeling van The Godfather en een paranoiathriller als The Parallax View schetst de film een portret van een verbeten zakenman die koste wat kost aan de goede kant van de wet wil blijven.