80 Deze verfilming van het beruchte en legendarische boek van Bret Easton Ellis kiest voor een satirische toon waardoor hij toegankelijk is voor een groter publiek. Het nadeel is wel dat het cynisme en de gruwelijkheid van het boek een stuk minder naar voren komen. Maar daar staat veel moois tegenover.

Nou is het ook geen vreemde keuze om niet zo ver te gaan als de schrijver. Het zou een horrorfilm zonder weerga opgeleverd hebben die alleen te bekijken is voor doorgewinterde gruwelfans. De film richt zich vooral op het karakter, of vooral het gebrek eraan, van Patrick Bateman (Christian Bale) en het wereldje dat hij bevolkt. Een wereld waar slechts oog is voor geld en oppervlakkigheden en waar alles draait om met wie en waar je gezien wordt. Bateman en zijn collegas van Pierce & Pierce hebben allemaal dezelfde functie, wat zeer duidelijk wordt in het gedoe rondom hun business cards, maar dat is dan ook vooral een illustratie van hun volstrekte inwisselbaarheid. Ze proberen elkaar af te troeven maar het leidt tot een apenrots waarin niemand boven deze strijd uitsteekt. Dat Bateman in dat proces van stekeligheden, snoeverij, ijdelheid, seksueel machismo en leeghoofdigheid doordraait en zijn toevlucht neemt tot extreem geweld lijkt dan ook toeval. Het zou iedereen van hen kunnen gebeuren. Bale is fantastisch in de lead en hij weet uiterst precies het narcisme en de hysterie van zijn personage over te brengen.