De IRA die aanslagen pleegt in Limburg klonk destijds al heel vreemd, maar 30 jaar later is het toch een beetje of het nooit is gebeurd. In The Spectacular is deze curieuze zijstap in de oorlog om Noord-Ierland het onderwerp en het wordt behandeld in een mengeling van feit en fictie. Dat kon ook omdat er veel nog niet is opgehelderd rondom deze zaak. Britse soldaten die in Nederland, België en Duitsland gestationeerd waren, waren het doelwit. Per vergissing werden ook twee Australische toeristen gedood, midden op de markt van Roermond.
Ondanks dat de IRA aanslagen pleegde, was er ook in Nederland interesse voor de Ierse zaak. Zeker in een links bolwerk als Nijmegen, waar ook welwillend naar de Rote Armee Fraktion, de ETA en de Rode Brigades werd gekeken. Het Ierland Komitee blijkt daar de plek waar een Nederlandse studente en een Ierse IRA-infiltrant elkaar ontmoeten. De studente ziet de Ier wel zitten maar hij is op zoek naar een safe house. Het onderzoek naar de infiltrant en de leden in zijn groep wordt geleid door de vrouwelijke rechercheur Jeanine Maes (Hadewych Minis) die in de Randstad werkt maar uit Limburg komt. Ze kan haar accent en haar andere roots inzetten voor de zaak. De IRA wist dat de politie in het grensgebied Nederland/Belgie/Duitsland grote moeite had om samen te werken, waardoor het onderzoek ernstig bemoeilijkt zou worden. Het is aan Maes om dit toch vlot te trekken.
Tijdens het kijken was het moeilijk te duiden wat er nu feit en wat er fictie was. De scenaristen leggen een link tussen het leven van de rechercheur en dat van de meedogenloze IRA-strijdster Fiona die als lid van deze IRA-terreurcel in Limburg is beland. Het is een beetje gezocht, maar het geeft de serie wel een extra lading. Fiona is een grens overgestoken maar zou Jaenine niet hetzelfde doen als ze in die situatie zat. Haar eigen verhaal van een verloren kind hangt er daarentegen nogal verloren bij. The Spectacular heeft een vreemde titel want de misdaad is weliswaar best heftig, al heeft de IRA veel ergere dingen gedaan, maar het onderzoek verloopt gezapig en gezellig. Maar het is juist op die momenten, als Maes met haar rechterhand Martin (Michel Sluysmans) in auto of een restaurant zit en Limburgse ervaringen uitwisselt, dat de serie iets heel eigens krijgt. Historische films en series stellen hoge eisen aan de geloofwaardigheid van het production design en dat doen ze hier uitstekend. Producent en co-regisseur Pieter Kuypers is geboren in Tegelen en dat heeft vast geholpen. The Spectacular doet daarom ook denken aan Kuypers’ Van God los. Grensoverstijgdend terrorisme en een politieke vrijheidsstrijd mengen zich met pilsjes, friet, katholicisme en Limburgse gezelligheid. Dat is toch best bijzonder.