50 Tja, dat viel toch een beetje tegen. Het valt te prijzen dat Anton Corbijn na zijn liefdesproject Control iets heel anders wilde proberen, maar dat levert dan niet vanzelf een goede film op. The American is een soort thriller over huurmoordenaar/wapenmaker Jack (George Clooney) die uit het vak wil stappen maar nog een laatste klus moet doen voordat hij met zijn geliefde van een welverdiend pensioen mag genieten. En uiteraard is hem dat happy end niet gegund. Een plot als dit is zo afgekloven als wat natuurlijk en Corbijn had best wat langer naar een goed script of, in dit geval, een interessant boek mogen zoeken.

Maar een gedateerd verhaal hoeft niet erg te zijn als de regisseur er maar een originele draai aan weet te geven. Corbijn probeert dat wel, door de Italiaanse Abruzzen als locatie te nemen en veel aandacht te besteden aan de dagelijkse routine van Jack, maar het werkt gewoon niet. De beelden zijn weliswaar prachtig maar Corbijn krijgt geen grip op zijn personages en vooral niet op de actie. Dialogen lopen niet lekker en de weinige actiescènes in de film voelen vooral ongemakkelijk en slecht getimed aan. The American is als een vertraagde Jason Bourne film met minimaal uitgewerkte shootouts  en achtervolgingen. De subplot met de priester voelt ook gezocht aan en het gedoe met die Zweden is helemaal misplaatst. De veelal bloot rondlopende Violante Placido als de love interest brengt wat verlichting, maar niet genoeg. Snel vergeten maar en op naar de volgende Anton.