Met zijn clouddienst AWS haalde Amazon in 2014 een omzet van 4,6 miljard dollar. De omzetgegevens van de dienst werden gisteren voor het eerst naar buiten gebracht. Door het bedrag te onthullen geeft het bedrijf een inkijkje in de winstmachine die een clouddienst kan zijn. Ook voor concurrenten.

Iedereen vermoedde wel dat Amazons negen jaar oude clouddienst groot was, maar hoe groot was tot nu toe niet bekend. Dat veranderde gisteren. Amazon Web Services (AWS) groeide met 49 procent in 2014 tot een omzet van 4,6 miljard dollar. Topman Jeff Bezos liet in een statement weten dat AWS een “5 miljard dollar business is die erg hard groeit, exponentieel zelfs.” Hoewel Amazon met AWS maar 7 procent van de totale omzet haalt, groeit de dienst veel harder dan de rest van het bedrijf. Ook zijn de winstmarges een stuk hoger.

Het zijn belangrijke cijfers. Amazon haalt al jaren enorme verkoopaantallen, maar winst heeft het de afgelopen twintig jaar nog nauwelijks gemaakt. In de cloud heeft het bedrijf dat steeds wel gedaan. In 2006 was Amazon met AWS de eerste cloudaanbieder en het bedrijf kon zo een voorsprong opbouwen op de concurrenten die in de jaren daarna kwamen. Het hield die voorsprong omdat Amazon flinke prijskortingen gaf op de basisdiensten. In de cloud kunnen bedrijven computerrekenkracht, opslagruimte, infrastructuur en software huren. Sindsdien zijn vele concurrenten, waaronder grote namen als Microsoft, IBM en Google gevolgd. Om een idee van de voorsprong te geven: analisten van de Deutsche Bank schatten in dat AWS tien keer zo groot is als Microsofts clouddienst Azure.

Speeltuin voor ontwikkelaars

De clouddiensten zagen aan de poten van traditionele giganten op dit gebied als HP, Dell en Oracle. En dat zagen gaat door. Volgens onderzoeksbureau Forrester haalt cloud computing binnen vijf jaar een marktaandeel van 15 procent, waarmee het een waarde vertegenwoordigt van 40 miljard dollar. Met de groei vindt ook een verschuiving plaats. De eerste jaren waren clouddiensten een speeltuin voor ontwikkelaars die op eenvoudige wijze nieuwe diensten en software konden testen. Maar naarmate het gebruik van clouddiensten toeneemt en complete bedrijfsnetwerken in de cloud gezet worden, gaan CEO’s zich er ook mee bemoeien. Die worden nogal eens nerveus van het idee dat hun bedrijfsgegevens rond gaan zwerven in de ‘wolken’. Het is een van de grote misverstanden rond clouddiensten: de apparatuur die ze draaiende houdt staat gewoon in enorme, gekoelde hangars die met fysieke kabels verbonden zijn aan het internet. Zo bouwt Google op dit moment een datacenter van 40 hectare in de Eemshaven. Gebruikers weten niet op welke computers hun diensten precies draaien. Vandaar de analogie ‘wolk’.

Twee jaar geleden pleegde AWS nog een enorme coup door IBM te verslaan in een deal om een een eigen clouddienst voor de CIA te bouwen. Die winst verschafte Amazon geloofwaardigheid in een markt die enorm begaan is met veiligheid. Ook hier behaalden ze een succes. In juli 2013 gaf De Nederlandsche Bank toestemming voor het gebruik van AWS in de Nederlandse financiële sector. Maar sindsdien wordt Amazon steeds heviger aangevallen door de concurrenten. Microsoft en Google hebben diepe zakken en zijn bereid op volle kracht de strijd aan te gaan. Zo staan AWS’ hoge marges onder druk. Waar Amazon voorheen de prijzen voor clouddiensten zelf vast kon stellen, is het op dit moment verwikkeld in een hevige prijzenoorlog met Google.

Tegelijk brandt de strijd los om het grootste en beste dienstenportfolio. Zo bieden zowel Amazon als Google en Microsoft nu allerlei data-analyse tools, waarmee bedrijven veel inzicht krijgen in hun gegevens. Ook ontstaan er allerlei exotische softwareprogramma’s die bovenop de basisdiensten gebruikt kunnen gebruiken. Cloudaanbieders proberen elkaar zoveel mogelijk de loef af te steken om te voorkomen dat de keuze voor een aanbieder straks alleen nog maar is gebaseerd op prijs.