Het fenomeen dat Facebook is, begint inmiddels ook de filmwereld binnen te dringen. Meest prominent is uiteraard The Social Network, maar waar dat vooral een film is over de oprichter ervan gaat Catfish over het platform zelf. En vooral de gevaren ervan. De New Yorkse fotograaf Nev Schulman raakt bevriend met de achtjarige Abby, die in het verre Michigan woont, als ze hem een schilderij van haar hand stuurt, gebaseerd op een van zijn foto’s. Nev raakt op Facebook steeds meer geintegreerd in Abby’s sociale netwerk van familie en vrienden. Abby schildert niet alleen, ze kan ook paardrijden, heeft een erg leuke moeder, Angela, en een mooie negentienjarige halfzus, Megan. Nev begint met Megan te flirten, en al snel worden de twee verliefd. Megan is ook zeer getalenteerd en stuurt Nev MP3’s met eigen liedjes. Toevallig komt Nev erachter dat haar muziek wel erg veel lijkt op nummers die hij op Youtube tegenkomt, en langzaam begint er iets te knagen. Nev moet voor zijn werk naar Colorado en op de terugweg besluiten hij, zijn broer en een vriend via Chicago te gaan en naar het huis van Abby en Megan te rijden. Als verrassing maar ook om achter de waarheid te komen.
Die waarheid blijkt uiteindelijk wel schokkend maar komt ook weer niet onverwachts. De vraag die je jezelf tijdens het kijken vooral stelt is of dit alles echt gebeurd is of dat de makers de hele film in scene hebben gezet. Het feit dat dit tot het einde onduidelijk blijft is in elk geval een compliment. Het hoofdpunt van Catfish is zeer valide. Als we iets echt willen is de neiging om tegenstrijdige signalen te negeren erg groot. Nev wil geloven in de goedheid van de familie en zijn liefde voor Megan, dus komen zaken die dat beeld verstoren maar moeilijk binnen. Tegelijkertijd is die fascinatie voor de familie een vreemde. Nev ziet er goed uit, heeft een fijne baan in een prachtige stad en heeft vast geen moeite om vrienden en een relatie te vinden. Maar ondanks de twijfels over de echtheid en de oprechtheid veroorzaakt Catfish toch een brok in de keel. Die wordt veroorzaakt door Angela. Abby’s moeder is een veertiger die vol bitterheid terugkijkt op een leven waar ze niet alles uit heeft gehaald. De schijnwerkelijkheid van Facebook vormde voor haar een virtuele spiegel waarin ze alles mooier kon laten lijken dan het was. Een tragische heldin die verstrikt is geraakt in haar zelfgesponnen web.