Concurrenten kijken met argusogen naar de Apple Watch. Ze hopen dat het de techgigant lukt om eindelijk de markt voor smartwatches open te breken. De Apple Watch wordt 24 april gelanceerd in de VS. Apple heeft lang gewacht omdat consumenten nauwelijks interesse hebben in een apparaat dat eigenlijk niets anders is dan een tweede scherm voor de smartphone in je zak.

Maar als één fabrikant succesvol zou kunnen zijn in deze markt is het Apple. In 2007 brak het bedrijf al de smartphonemarkt open met de iPhone en met de iPad wist het zelfs een compleet nieuw apparaat te lanceren. Al bij de introductie in maart 2010 bleek deze tablet een gigantisch succes. Inmiddels hebben alle concurrenten zich hierbij aangesloten en worden er nu meer tablets dan pc’s verkocht.

Bij het slimme horloge is het anders. Apple heeft lang gewacht met het op de markt brengen van een eigen variant. Juist omdat het een product is met een hoog afbraakrisico. Het is een klassiek economisch vraagstuk: brengt een fabrikant een product op de markt waar eigenlijk nog geen markt voor is? In de hoop dat het een succes wordt en de concurrentie het nakijken heeft, maar met het risico dat het niet aan slaat en met grote verliezen tot gevolg. Veel van Apple’s concurrenten durfden niet te wachten en sprongen in het diepe. Apple wachtte af en besloot te leren van het gespartel.

Knight Rider

Het nu aangekondigde horloge biedt veel gemeenschappelijke mogelijkheden met de al beschikbare smartwatches. Het centrale kenmerk daarvan is de afhankelijkheid van een connectie met een smartphone, in dit geval een iPhone. Geen telefoon? Dan ook geen smartwatch. Wat kan het ding zoal? Binnenkomende notificaties, berichten en e-mails zijn te lezen en via Siri (de spraakassistent) ook te beantwoorden. Maar reageren door iets in te spreken gaat voor veel gebruikers een stap te ver en iets typen op het horloge kan niet. Beantwoorden kan ook met voorgedefinieerde boodschappen maar dat lijkt alleen geschikt voor noodsituaties. Met de fitnessmeter zijn stappen, lichaamsactiviteit en polsslag bij te houden. Leuk, maar wel voor een beperkte doelgroep. In de VS kan er ook al mee betaald worden, via Apple Pay. Gewoon even je telefoon langs de scanner halen en het is geregeld. Een functie met veel potentie maar het roept ook vragen over privacy en beveiliging op. Het is nog niet bekend of en, zo ja, wanneer Apple Pay in Nederland beschikbaar is. En ja: je kan er ook mee bellen. Als een echte Knight Rider kun je via de ingebouwde speaker en microfooncontact houden met je vrienden. En wie weet, straks ook je auto starten.

Het is opmerkelijk hoeveel stijlopties Apple biedt, omdat het bedrijf juist bekend staat om zijn beperkte keuze. De eerste iPhones waren alleen in zwart of wit. Daar zijn een paar kleuren bijgekomen maar de iPad is nog steeds maar in twee kleuren te koop. Bij de Apple Watch is dat anders. Consumenten kunnen kiezen uit drie hoofdmodellen die verder uitgebreid te personaliseren zijn. Apple zet duidelijk in op de attentiewaarde van het product. Het lijkt een antwoord op de lelijke vroege smartwatches die eigenlijk alleen voor echte ‘nerds’ geschikt waren.

Slipstream

Apple staat met de Watch voor een grote uitdaging. Smartwatches zijn al een tijd op de markt maar de verkoop ervan is marginaal. Het aantal stijgt wel maar is niets vergeleken met dat van smartphones. Het grootste deel van die verkopen zit dan ook nog bij zogenaamde fitness-trackers. Veredelde stappentellers die ver verwijderd zijn van mogelijkheden als e-mailen, bellen en browsen. Maar als er één fabrikant is die bewezen heeft productmarkten open te kunnen breken is het Apple. Voor concurrenten als Samsung, Sony, Google, Huawei en Pebble is het te hopen dat Apple slaagt. Als de Apple Watch een succes wordt gaan hun modellen in de slipstream mee.

Aan het mogelijke succes van de Apple Watch en het daarmee slagen van de hele smartwatchmarkt kleeft echter een groot gevaar voor de makers. Voorlopig is het slimme horloge nog een beetje dom en compleet afhankelijk van een smartphone. Maar als smartwatches blijven evolueren kunnen ze de smartphone uiteindelijk helemaal uit de markt gaan drukken. Immers, als het apparaat om je pols hetzelfde doet als de smartphone in je broekzak is die laatste niet meer nodig. Tegen de bereikbaarheid en aanwezigheid van een polshorloge kan de telefoon niet op. Het is een risico waar Apple cum suis wel degelijk rekening mee moeten houden.