In het boek werd het werk van Escher toegelicht door vijf heren: J.L. (Hans) Locher (destijds conservator en later directeur van het Haags Gemeentemuseum, diens oom professor G.W. Locher (die al sinds 1953 een fanatiek verzamelaar van Eschergrafiek was), kunsthistoricus C.H.A. Broos, wiskundige H.S.M. Coxeter en Escher zelf. Hans Locher voerde de redactie.
Het boek was niet alleen bij het publiek populair. Criticus Hans Redeker wees elke twijfel over het werk van Escher, dat volgens sommigen te rationeel zou zijn, radicaal af:
Direct na de publicatie organiseerde het Gemeentemuseum een tweede grote tentoonstelling, met alle prenten die in het boek waren opgenomen. Ook hier kwamen weer tienduizenden bezoekers op af. De Bijenkorf vertoonde in haar vier filialen 18 reproducties van Escher en verkocht ze voor prijzen tussen de vijf en negen gulden. Ook was er een Bijenkorf poster met daarop een afbeelding van Lucht en Water I. Bezoekers konden in de filialen kijken naar Adventures in Perception (de Nederlandse titel was Met het oog op avontuur), de film over Escher die door regisseur Han van Gelder was gemaakt in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De film werd ook op tv vertoond. Zelden werd een kunstenaar in één maand zo geëerd.‘Het blijft juist aan de kunstenaar in Escher voorbehouden dat hij erin slaagt zijn eigen gefascineerdheid, geobsedeerdheid door de verborgen wetten van de geometrie in de natuur en de laatste vragen van ruimte en tijd met beeldende middelen op ons over te brengen. Hij doet meer dan ons raadsels opgeven, dan een formule illustreren, hij creëert daarvoor ook zijn eigen beeldtaal, zijn “werelden”.’
Een dag na Eschers overlijden op 27 maart 1972 verscheen de herdruk van De werelden van M.C. Escher.
Bronvermelding
[*] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 508
Dit artikel verscheen eerder op www.escherinhetpaleis.nl