De elektronische betalingsdienst iDeal ligt veel te vaak plat. Winkeliers en webwinkels eisen dat banken maatregelen nemen om de betrouwbaarheid te vergroten. Binnen twee jaar moet iDeal vrij zijn van storingen. De Nederlandsche Bank moet toezicht houden op de verbeteringen.

Dat schrijven brancheorganisaties Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland in een vandaag gepubliceerd rapport. iDeal is met 190 miljoen aankopen per jaar het belangrijkste onlinebetaalmiddel in Nederland.

Volgens de twee belangenverenigingen is de betrouwbaarheid van iDeal cruciaal voor de Nederlandse retailsector en voor de consument. Het betaalsysteem is in in hun ogen een nutsvoorziening. Regelmatig vindt er echter een grote of kleine storing met iDeal plaats. Als je al deze storingen bij elkaar optelt ondervinden Nederlanders gemiddeld anderhalve dag per jaar hinder bij het gebruik. Hiermee ligt de beschikbaarheid van iDeal veel lager dan andere nutsvoorzieningen. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse elektriciteitsvoorziening. Een gemiddeld huishouden zit per jaar in het totaal 27 minuten zonder stroom. In dat grote verschil, anderhalve dag tegenover 27 minuten, zit volgens de organisaties de crux. De normering van iDeal voldoet niet meer en moet omhoog.

Sinterklaasmalaise

“Wij worden steeds afhankelijker van een goed functionerend elektronisch betalingsverkeer”, aldus Tom Ponjee van Detailhandel Nederland. ”Dit werd vorig jaar weer pijnlijk duidelijk toen vlak voor Sinterklaas iDeal plat lag. Consumenten werden gehinderd in hun winkelplezier en winkeliers liepen omzet mis. Wij zijn de storingen dan ook beu.” Dat de storingsnorm inderdaad strenger moet is evident gezien zowel het grote aantal klachten van consumenten als de website iDeal status, dat automatisch bericht wanneer er een storing is bij een iDeal-bank.

Door het doen van investeringen moet de bancaire sector het aantal storingen op iDeal fors verminderen. Om te zorgen dat de banken daadwerkelijk gaan investeren in het betaalplatform zou de Nederlandsche Bank toezicht moeten houden op de verbeteringen. Binnen twee jaar zou iDeal vrijwel storingsvrij moeten opereren.

Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland komen met hun oproep in aanloop naar een debat in de Tweede Kamer. Daarin zal worden gesproken over een storings- en beschikbaarheidsnorm voor het Nederlandse betalingsverkeer. Het is onbekend of fracties van politieke partijen in het parlement het voorstel steunen.