80 Mooie variant op het Rashomon-principe: vertel hetzelfde verhaal drie keer maar dan steeds vanuit een ander standpunt. Het draait allemaal om de rijke familie Bernaschi die op een landgoed woont in de buurt van Milaan: de kille zakenman Gino, zijn dromerige en onzekere vrouw Carla en hun verwende zoon Massimiliano. Daaromheen cirkelen figuren die wat van ze nodig hebben of juist niets met ze te maken willen hebben. Centraal staat een ongeluk dat is veroorzaakt door de auto van Massimiliano. Maar reed hij zelf op dat moment?

Ik had niet door dat het een versiefilm was, pas bij de wissel. Deel een en twee gaan vooral over de maatschappelijke kant en in deel drie wordt het mysterie ontrafeld. Dino, het hoofdpersonage van de eerste versie van het verhaal is nogal een irritant figuur, dus ik was blij toen er een switch kwam naar personage twee. Dino wil er maatschappelijk graag bijhoren en denkt snel rijk te worden door een investeringsdeal met de Bernaschi’s. Het ontbreekt hem echter aan zelfkritiek en sociale grenzen waardoor hij snel op de zenuwen werkt. In deel twee staat Carla centraal en ook hier staat de sociale kritiek, waar kunnen die rijke families allemaal mee weg komen, centraal. In het afsluitende deel gaat het om Dino’s dochter Serena. Zij verafschuwt de Bernaschi’s (al was ze bij ze betrokken door een relatie met Massimiano) en ze vertegenwoordigt de gewone burger die vermalen wordt door de macht van de rijkeren der aarde.

Il Capitale Umano is een mengsel van sociale kritiek (de haves tegen de have nots) en mysterie. Die mix werkt wel goed maar subtiel is de kritiek bepaald niet. De kijk van regisseur Paolo Verzi is duidelijk links en dat steekt hij niet onder stoelen of banken. Valeria Bruni Tedeschi is erg sterk als de vol zenuwen zittende Carla. In een van de mooiste scenes verleidt ze, enigszins onbeholpen, de regisseur van een toneelstuk dat ze samen met op de planken willen brengen. Ze is ooit uit haar gewone bestaan als actrice gerukt en in deze rijkdom terecht gekomen. Rijkdom die ze dromerig ondergaat maar waarvan de herkomst en consequenties langs haar heen gaan.