90 
De tamtam had zijn werk al gedaan: de verwachtingen waren hoog voor deze debuutfilm (!) van Jordan Peele. Get Out is een prachtige mix waarin horror- en thrillerelementen worden gecombineerd met romantic comedy en keiharde sociale kritiek. Echo’s van Rosemary’s Baby en The Stepford Wives maar deze film weet daar iets heel bijzonders aan toe te voegen.

Mooie opbouw ook waarin er heel langzaam scheurtjes komen in de idylle tussen de jonggeliefden Chris en Rose. Dat begint met een paar heel onschuldige opmerkingen, geserveerd met een brede lach, maar het wordt allengs gekker. Er wordt steeds verder gepulkt aan het litteken van gevoelige raciale verhoudingen waarin blank en links Amerika zoveel respect heeft voor de zwarte medemens, maar waarvan tegelijk onduidelijk is of ze een mens voor zich zien of toch slechts die exotische, gespierde en begeerlijke neger. Totdat de spanningen in dit raciale gebouw te groot worden en alles met grote kracht in elkaar stort. Daarin spiegelt Get Out de Amerikaanse post-Obamamaatschappij waarin links Amerika met een kater achter blijft na de overwinning van Trump. Een tijdje leek de raciale kloof geslecht maar inmiddels weet iedereen beter.