Leerkracht

Inleiding

Deze webquest is ontworpen in opdracht van docent Erwin te Winkel van de Thomas More Hogeschool, voor het vak ICT en moderne media. Het onderwerp van de webquest is het Verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. De leerlingen maken een aantal opdrachten waarbij de antwoorden in een online formulier worden ingevuld.

Leerlingen en vakgebied

De doelgroep van deze webquest zijn leerlingen van groep 8 van het basisonderwijs. Bij het doorlopen van de webquest krijgen de leerlingen behalve geschiedenisles, ook te maken met taalonderwijs, mediawijsheid en computervaardigheden. Ze worden getest op hun leesvaardigheid, begrijpend lezen en op het ordenen van hoofd- en bijzaken bij het bekijken van bronnen.
De webquest heb ik ontworpen aan de hand van de geschiedenismethode 'Een zee van tijd'. De webquest sluit aan bij het hoofdstuk over De Tweede Wereldoorlog. Specifiek de hoofdstukken 3 (De Jodenvervolging) en 4 (Het Verzet). De webquest kan echter ook prima gemaakt worden door leerlingen die andere methodes gebruiken. Ook denk ik dat het niveau geschikt is voor goede leerlingen uit groep 7.
Bij het ontwerpen van de webquest ben ik er vanuit gegaan dat de leerlingen de lesstof in voorgaande lessen behandeld hebben. Leerlingen moeten over enige kennis beschikken van de Tweede Wereldoorlog om deze webquest goed te kunnen doorlopen. Ze moeten het ontstaan van de oorlog weten, belangrijke data, en al wat weten van een aantal hoofdpersonen en gebeurtenissen (Hitler, het bombardement op Rotterdam, Jodenvervolging, Anne Frank). De webquest is bedoeld om de onderwerpen Jodenvervolging en Verzet te verdiepen en van meer context te voorzien voor de leerlingen.
Ook moeten de leerlingen beschikken over een aantal basisvaardigheden in omgang met de computer (omgaan met internet, navigeren, webformulieren invullen).

Einddoelen

De leerlingen:

  • Leren dat het in de Tweede Wereldoorlog moeilijk was de juiste keuzes te maken.
  • Leren dat het verzet tegen de Duitsers in de oorlog steeds groeide.
  • Leren over de levensloop van Anne Frank
  • Leren wat de Jodenvervolging in hield.
  • Leren zich te verplaatsen in het perspectief van een kind in een oorlogssituatie

Specifieke vaardigheden:

  • Informatiebronnen hanteren
  • Selectief en doelgericht lezen
  • Correct taalgebruik toepassen
  • Gebruik van de interactieve webomgeving TimeRime

Opdrachten

Er zijn 5 opdrachten die de leerlingen individueel moeten beantwoorden. Deze antwoorden kunnen zij kwijt op het hier voor bestemde formulier onder Verwerking.
De gehele webquest neemt 1 a 2 uur in beslag. Hij kan ingezet worden als onderdeel van een geschiedenisles waarin leerlingen tijdens de les met de opdracht aan het werk zijn. Het is de bedoeling dat de leerlingen zelfstandig de webquest doorlopen. Het is dus niet noodzakelijk dat er een leerkracht aanwezig is. Daarom kan de webquest ook gemaakt worden als onderdeel van een weektaak, waarbij de leerling zelf het moment kiest waarop hij/zij er aan werkt.

Bronnen

Alle benodigde bronnen zijn te vinden in de opdrachten zelf of onder Bronnen. Alle bronnen staan online.

Beoordeling

De beoordeling van de opdrachten is te vinden onder het kopje Beoordeling. Hier staat schematisch weergegeven op welke aspecten leerlingen punten kunnen scoren en hoeveel.

Leermoment

Voor mij was het boeiend om deze webquest te maken. Ik heb veel ervaring met het maken van websites, maar het maken van een webquest was nieuw voor mij. Het maken van uitdagende maar niet te moeilijke opdrachten voor de doelgroep, het selecteren van bronmateriaal en het afbakenen van de opdracht als geheel, is niet gemakkelijk.

Bronvermelding

Ik heb gebruik gemaakt van de sites die te vinden zijn onder het kopje infobronnen. Daarnaast heb ik gezocht naar filmpjes op de website van de SchoolTV Beeldbank.
Voor contact met de maker klik hier: Contact